همه چیز درباره وام‌های مبتنی بر ارزهای دیجیتال

وام‌دهی رمز ارز معمولاً با گرفتن ارز دیجیتال از یک کاربر و ارائه آن به کاربر دیگر در ازای دریافت هزینه انجام می‌شود. البته روش‌های مدیریت وام‌های ارز دیجیتال در پلتفرم‌های مختلف متفاوت است. خدمات وام‌دهی ارزهای دیجیتال را می‌توان در پلتفرم‌های متمرکز و غیرمتمرکز یافت، اما اصول اولیه یکسان است.

فرآیند و پروسه وام دادن و یا گرفتن وام درسیستم ارز دیجیتال چگونه انجام می‌شود؟

در این فرآیند، وام‌دهنده دارایی ارز دیجیتال خود را در پلتفرم وام‌دهی سپرده‌گذاری کرده و سپس سپرده خود را به همراه سود در بازه زمانی مشخص بازپس می‌گیرد. از سوی دیگر، وام‌گیرنده ابتدا مقدار مشخصی از دارایی‌های ارز دیجیتال خود را به عنوان وثیقه در پلتفرم وام‌دهی قرار می‌دهد و سپس وام مورد نیاز را دریافت می‌نماید. وام‌گیرنده پس از مدت تعیین شده مبلغ وام را با سود معین بازپرداخت می‌کند و بدین ترتیب اصل وثیقه آزاد می‌شود.
انواع وام‌های ارز دیجیتال
انواع مختلفی از وام‌های ارز دیجیتال موجود است. این وام‌ها عبارت‌اند از:
وام‌های وثیقه‌ای
وام‌های وثیقه‌ای یکی از محبوب‌ترین نوع وام‌های ارز دیجیتال هستند. این نوع وام نیاز به سپرده‌گذاری ارز دیجیتال دارد که به عنوان وثیقه وام استفاده می‌شود. اکثر پلتفرم‌ها پروتکل وثیقه اضافی را پیاده‌سازی می‌کنند. به این معنی که شما فقط تا درصد مشخصی از وثیقه سپرده شده، می‌توانید وام دریافت کنید. هرچه نسبت وام به ارزش (TVL) کمتر باشد، نرخ بهره کمتر و ریسک کمتری وجود دارد.
وام اعتباری
وام اعتباری نوعی وام وثیقه‌ای است که به شما امکان می‌دهد درصد معینی از وثیقه سپرده شده را وام بگیرید. اما شرایط بازپرداخت خاصی وجود ندارد و شما فقط به وجوه برداشت شده از حساب اعتباری بهره پرداخت می‌کنید.
وام بدون وثیقه
وام‌های بدون وثیقه محبوب چندانی ندارند و عملکردی مشابه وام‌های معمولی دارند. شما باید یک درخواست وام ارسال کنید و مراحل احراز هویت و اعتبارسنجی را انجام دهید تا در نهایت درخواست وام خود را تأیید کنید. این نوع وام‌ها خطر ضرر بیشتری را برای وام‌دهندگان ایجاد می‌کند؛ زیرا وثیقه‌ای برای بازپرداخت وام وجود ندارد.
وام فلش یا آنی
وام‌های فوری معمولاً در تراکنش‌های ارز دیجیتال استفاده می‌شوند. این نوع وام‌ها در همان تراکنش قرض گرفته و بازپرداخت می‌شوند. وام‌های فلش جزء وام‌های پرریسک بوده و معمولاً برای سود گرفتن از فرصت‌های آربیتراژ بازار استفاده می‌شوند. مانند خرید ارز دیجیتال با قیمت پایین‌تر در یک بازار و فروش فوری آن ارز دیجیتال با قیمت بالاتر در بازار دیگر، که همه در یک تراکنش انجام می‌شود.
پلتفرم‌های وام‌‌دهی ارز دیجیتال
بر اساس داده‌های DeFi Pulse، پروتکل‌های برتر DeFi در این زمینه، حدود 37 میلیارد دلار TVL را به خود اختصاص داده‌اند. Maker با 14.5 و Aave با 11.2 میلیارد دلار پس از اتریوم قرار دارند.
حتی در دیگر شبکه‌های بلاک چین مانند Terra ،Avalanche ،Solana و BNB Chain، وام‌های مبتنی بر ارز دیجیتال یکی از موارد اصلی استفاده از قراردادهای هوشمند در دنیای DeFi است. طبق گفته DefiLlama، حدود 138 پروتکل وجود دارد که خدمات مبتنی بر وام رمزنگاری را به کاربران ارائه می‌دهند که مجموع TVL آن‌ها 50.66 میلیارد دلار است.

مروری بر شبکه‌های بلاک چین و انتخاب بهترین شبکه

شبکه‌ بلاک چین چیست؟

شبکه بلاک چین یک زیرساخت فنی است که قراردادهای هوشمند و خدمات دفتر کل را به برنامه‌ها ارائه می‌دهد. در اصل، آنها می‌توانند به عنوان پلتفرم‌های توسعه‌یافته برای ایجاد انواع محصولات بلاک چین مورد استفاده قرار گیرند.

زمانی که اتریوم برای اولین بار ظهور کرد، توجه‌ها از تجارت ارزهای دیجیتال به سمت بلاک چین‌ها معطوف شد، زیرا که می‌توانستیم از بلاک چین اتریوم برای ایجاد هر نوع برنامه، پروتکل یا سرویسی که خارج از زنجیره وجود دارد استفاده کنیم.

در نتیجه، ما اکنون تعداد بی‌شماری بلاک چین‌ مانند اتریوم داریم که همگی به عنوان جایگزین اتریوم ارائه می‌شوند. این موضوع منجر به تنوع و تمرکززدایی بیشتر در بخش DeFi شده و در نهایت از این منظر چیز خوبی است.

معرفی ۵ شبکه برتر بلاک چین

معرفی سولانا و تکنولوژی آن

سولانا  از سریع‌ترین و محبوب‌ترین جایگزین‌ها برای اتریوم است. به طور متوسط 1482 تراکنش در ثانیه (TPS) را با زمان پردازش تقریباً فوری انجام می‌دهد.

این پروژه به راحتی می‌تواند تا 100000 TPS مقیاس‌پذیر باشد و تا زمانی که شبکه با مشکل مواجه نشده بود، رکورد آن در حدود 400000 TPS بود. میانگین کارمزد تراکنش آن فقط ۰.۰۰۰۲۵ دلار در هر تراکنش است.

برای تبدیل شدن به یک گره در بلاک چین سولانا موانع ورودی زیادی وجود دارد، بنابراین از این جهت ایمن تلقی می‌شود و مانع از پیوستن هکرها به بلاک چین می‌شود. 

معرفی Avalanche

Avalanche خود را به عنوان سریع‌ترین پلت‌فرم قراردادهای هوشمند در صنعت بلاک چین معرفی کرده است. این پروژه می‌تواند بیش از ۴۵۰۰ تراکنش در ثانیه را پشتیبانی کند.

یاهو فاینانس در ۲۸ ژانویه ۲۰۲۲ طی یک گزارش اعلام کرد که آوالانچ ۱.۱ میلیون تراکنش را در ۲۷ ژانویه پردازش کرده است. میانگین کارمزد آوالانچ ۰.۲۳ دلار است، در حالی که کارمزد اتریوم تا ۶۲ دلار در هر تراکنش افزایش یافته است.

معرفی زنجیره هوشمند BNB یا BSC

زنجیره هوشمند BNB که قبلاً به عنوان زنجیره هوشمند بایننس شناخته می‌شد، دومین بلاک چین بایننس است و برای اعطای دسترسی Binance به بخش DeFi راه‌اندازی شد.

BSC (بایننس اسمارت چین) قادر به پردازش 160 تراکنش در ثانیه با استفاده کامل از شبکه است که میانگین TPS در حال حاضر 75.5 است میانگین کارمزد تراکنش BSC در حدود 0.0008 BNB است که نشان دهنده کاهش 46.67 درصدی نسبت به زمان مشابه در سال 2021 است. زنجیره هوشمند BNB چندین ماه است که همین کارمزد را دارد.

آشنایی با شبکه Oasis

Oasis یکی دیگر از شبکه‌های لایه یک با قابلیت حفظ حریم خصوصی است که هزینه‌های گس پایین و توان عملیاتی بالا را با معماری ایمن ترکیب کرده تا پایه‌ای برای Web3 ایجاد کند.

این پروژه می‌تواند تا 1000 TPS را با زمان بلاک حدود 6 ثانیه پردازش کند. هزینه‌های آن 99٪ ارزان‌تر از Ethereum است و در حدود 0.15 دلار برای هر تراکنش هست. طبق گفته Oasis Scan، این پروژه حدود 186 اعتبارسنج دارد که 110 مورد از آنها فعال و بقیه غیرفعال هستند.

معرفی Polygon و تکنولوژی آن

Polygon که قبلاً به نام Matic Network بود، یک پلتفرم با ساختار مناسب و استفاده آسان برای مقیاس‌پذیری اتریوم و توسعه زیرساخت آن است.

دارای یک جزء اصلی به نام Polygon SDK است که برای ساخت انواع مختلف برنامه‌ها استفاده می‌شود. Polygon می‌تواند تا 65000 TPS را با هزینه گس به طور متوسط از 0.1 تا 0.5 دلار پردازش کند.

نتیجه‌گیری

با توجه به جزئیات ارائه شده از تمام شبکه‌هایی که بررسی کردیم، سولانا نه تنها سریع‌ترین، بلکه مقیاس‌پذیرتر، ارزان‌تر و امن‌تر از سایر شبکه‌ها به نظر می‌رسد.

منبع: سایت کریپتونگار

اخبار دیفای

دیفای به سیستم غیرمتمرکز بازار ارز دیجیتال گفته میشود که در آن امکان انجام بسیاری از کارها بواسطه غیرمتمرکز بودن این سیستم ممکن شده است. برای کسانی که علاقه‌مند به حضور در چنین سیستم سرمایه گذاری هستند، کسب اطلاعات کافی در این زمینه، عمل اساسی است که این اطلاعات را میتوان از طریق اخبار دیفای بدست آورد. در طی اخباری که در مورد دیفای منتشر میشود، کاربران میتوانند با ذهنی بهتر و دقیق‌تر نسبت به سیستمی که قصد فعالیت در آن را دارند، اطلاعات کافی را بدست آورند. برای نمونه ممکن است در طی اخبار، به اطمینان بیشتر مردم نسبت به سیستم غیرمتمرکز دیفای، با اتکا به آمار افزایش کاربران آن اشاره گردد که این مسئله میتواند شما را ترغیب به ورود و حضور در چنین بستری کند.

اطلاع از قابلیت‌های جدید دیفای

در حال حاضر در این سیستم، قابلیت‌های جالب و کاربردی وجود دارد که باعث گستردگی فعالیت‌های موجود شده است. مثلا امروزه در سیستم غیر متمرکز این شرایط بوجود آمده که کاربران دیفای قادر به عقد پیمان‌های تجاری مختلفی باشند. هرچه در این پیمان‌ها، حضور شرکت‌ها و افراد معتبر بیشتری را شاهد باشیم، افزایش اعتبار دیفای روز به روز بیشتر از قبل خواهد شد که همین مسئله موجب پایداری بیشتر این سیستم میگردد.

با وجود این مسائل، نمیتوان، بدون دانستن اتفاقات موجود به فعالیت‌های این چنینی پرداخت، پس توصیه ما بر این است که با دنبال کردن اخبار دیفای از موارد وقوع یافته اطلاع یابید.

اخبار حاشیه‌ای دیفای

گاهی ممکن است افرادی با اعتبار زیاد، از سیستم دیفای یا همان سیستم غیرمتمرکز سرمایه گذاری حمایت کنند؛ و یا اینکه از یک ارز خاصی که در این سیستم معامله میشود حمایت کنند، که این مسئله منجر به افزایش کاربران فعال این سیستم هم خواهد شد.

اما در پی افزایش کاربران چه اتفاقی رخ میدهد؟ با وقوع چنین چیزی، احتمال اینکه ارزش کلی ارزهای دیجیتال تحت تاثیر ورود کاربران قرار گیرد و یا اینکه برای ارز مورد نظر مسیر حرکتی جدیدی رخ دهد بسیار زیاد است، که باید به این موارد توجه ویژه‌ای شود. بنا به همین مسئله توصیه میکنیم، برای کسب اطلاعات مورد نیاز، در طی مدت زمان‌های مشخصی وقت گذاشته و آگاهی لازم را کسب نمایید.

منبع: سایت کریپتونگار

ارز متا چیست؟

متادیوم (META) چیست؟

متادیوم یک پروتکل بلاک‌چین نسل بعدی است که برای پشتیبانی از یک سیستم احراز هویت غیرمتمرکز طراحی شده است. علاوه بر احراز هویت کاربر و اطلاعات شخصی، متادیوم از جنبه‌های مختلف هویت دیجیتالی افراد را از طریق سرویس Meta ID پشتیبانی می‌کند. هدف متادیوم ارائه آینده‌ای است که در آن فرد بتواند آزادانه و راحت از داده‌های هویتی خود استفاده کند.

Keepin یک برنامه کاربردی در پلتفرم Metadium است که ارائه‌دهندگان خدمات و کاربران را از طریق یک Meta ID به هم متصل می‌کند. این پروژه بر اساس بلاک‌چین اتریوم و استاندارد شبکه ERC20 ایجاد شده است.

آشنایی با ارز متا (META)

در حال حاضر، META در بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال مختلف با حجم کل معاملات روزانه حدود 47.2 میلیون دلار معامله می‌شود. صرافی‌هایی که این توکن را به لیست خود اضافه کردند عبارتند از:

  • هات بیت (Hotbit)
  • بیت گلوبال (BitGlobal)
  • بیت هامب (Bithumb)

کیف پولهای مناسب برای ارز متا

وب سایت اصلی ارز متادیوم چند گزینه مناسب به عنوان کیف‌ پول رمز ارز معرفی کرده که عبارتند از:

  • کیف پول Keepin
  • کیف پول Thepol
  • کیف پول mykeepin
  • کیف پول متامسک

منبع: سایت کریپتونگار

۳ روش کسب سود از بازارهای صعودی و نزولی

سال‌هاست که حامیان ارزهای دیجیتال از قابلیت تغییر جهان و فناوری بلاک‌ چین حمایت کرده‌اند. با این حال، با گذر از هر چرخه بازار، پروژه‌های جدید می‌آیند و می‌روند و این پروژه‌ها دائم در حال دادن وعده‌ی «کسب سود در دنیای واقعی» هستند. با وجود اینکه اکثر توکن‌ها وعده حل مشکلات دنیای واقعی را می‌دهند، تنها تعداد کمی از افراد به این سود می‌رسند و ما بقی صرفاً سرمایه‌گذاری‌های سوداگرانه هستند. در اینجا سه راهکاری که سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال برای کسب سود در بازارهای صعودی و نزولی انجام می‌دهند به شما آموزش داده می‌شود.

از جمله این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وام دادن
  • استیبل‌ کوین فارمینگ
  • توکن‌های بدون ضرر
  • ایردراپ و Lockdrop

وام دادن توکن‌ها

 وام دادن توکن‌ها، یکی از ساده‌ترین روشها برای کسب سود است که به دارندگان ارزهای دیجیتال پیشنهاد می‌شود. از زمانی که بخش مالی غیرمتمرکز (DeFi) در سال 2020 شروع به کار کرد، فرصت‌های موجود برای دارندگان کریپتو جهت وام دادن توکن‌های خود در ازای پاداش، چند برابر شده است.

استیبل‌ کوین فارمینگ (استخرهای نقدینگی)

 روش دیگر برای نگهداری ارزهای دیجیتال و کسب سود از آنها، استیبل‌ کوین فارمینگ است. بازار ارزهای دیجیتال به دلیل نوسانات بالا و معاملات پرخطر خود شناخته شده است. با این حال کسب سود در استیبل‌ کوین‌ها راه امن‌تری برای رشد سبد بدون ریسک سرمایه‌گذاری در بیت‌ کوین (BTC) و آلت‌ کوین‌ها است.

پیشنهاد توکن‌های بدون ضرر

 یکی دیگر از روشهای کسب سود از بازارهای صعودی و نزولی ارز دیجیتال، شرکت در عرضه‌های توکن بدون ضرر است که در سراسر اکوسیستم راه‌اندازی می‌شود. نمونه‌ای از یک پیشنهاد توکن بدون ضرر، حراج‌های پاراچینی است که در شبکه‌های پولکادوت و کوساما انجام می‌شود. در این نوع راه‌اندازی پروتکل، سرمایه‌گذارانی که علاقه‌مند به حمایت از یک پروژه هستند، می‌توانند DOT یا KSM را برای مدت زمان مشخصی بعنوان نوعی پشتوانه برای پروژه مسدود کنند.

ایردراپ و Lockdrop

اصطلاح ایردراپ احتمالاً برای همه علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال آشنا است. این عبارت برای توزیع توکن‌ها بین دارندگان و شرکت‌کنندگان و ایجاد علاقه به یک توکن خاص در جامعه رمزنگاری استفاده می‌شود. اکنون Lockdrop را می‌توان نسخه ارتقا یافته ایردراپ در نظر گرفت؛ زیرا مانند ایردراپ برای توزیع توکن‌ها استفاده می‌شود ولی نیازی به جمع‌آوری سرمایه ندارد.

منبع: سایت کریپتونگار