استخر ماینینگ

استخر استخراج یا استخر ماینینگ (Mining Pool) چیست؟

استخر استخراج یا ماینینگ به گروهی مشترک از استخراج‌کنندگان ارزهای رمزنگاری شده گفته می‌شود که منابع محاسباتی خود را در یک شبکه ترکیب کرده تا احتمال یافتن بلاک یا استخراج موفقیت‌آمیز ارزهای رمزنگاری شده را تقویت کنند.

پروسه استخراج چگونه انجام می‌شود؟  

شرکت‌کنندگان در یک استخر ماینینگ، قدرت پردازشی خود را به طور جداگانه در جهت یافتن یک بلاک سهیم می‌کنند. اگر این مجموعه در تلاششان موفق باشند، در ازای آن پاداشی را دریافت می‌کنند که در قالب ارز رمزنگاری شده است. پاداش‌ها معمولاً بین کاربرانی که در این فرآیند مشارکت داشته‌‌اند و با توجه به قدرت پردازش هر کاربر نسبت به کل گروه، تقسیم می‌گردد.

هرکسی که بخواهد از طریق استخراج ارزهای رمزنگاری شده، سودی را کسب کند، می‌تواند با دستگاه‌های اختصاصی خود به تنهایی عمل استخراج را صورت داده و یا اینکه به استخر ماینینگ بپیوندد. در استخرهای ماینینگ چندین و چند ماینر برای افزایش خروجی هش خود با یکدیگر ترکیب می‌شوند. به عنوان مثال، اتصال شش دستگاه ماینینگ که هر کدام ۳۳۵ مگا هش در ثانیه (MH/s) را ارائه می‌دهند، می‌تواند ۲ گیگا هش تجمعی قدرت استخراج ایجاد کند که در نتیجه این فرآیند، سرعت پردازش هش سیستم به شکل قابل توجهی افزایش میابد.

مزایای استخرهای ماینینگ

در حالی که موفقیت در استخراج فردی منجر به دریافت کل پاداش می‌شود، اما شانس دستیابی به موفقیت بسیار کم است؛ زیرا که این فرایند به قدرت و منابع بیشتری نیاز دارد. ماینینگ اغلب به صورت فردی سودآور نیست. استخراج بسیاری از ارزهای رمزنگاری شده در سال‌های اخیر بسیار سخت شده است، برای اینکه محبوبیت این ارزهای دیجیتالی افزایش یافته و هزینه‌های سخت‌افزار مورد نیاز و همچنین هزینه مصرف برق از پاداش‌های احتمالی آن پیشی گرفته است.

هر یک از شرکت کنندگان در استخرهای ماینینگ هزینه سخت‌افزار و برق کمتری پرداخت می‌کنند که شانس سودآوری بیشتری را به آنها می‌دهد. در حالی که یک ماینر ممکن است شانس کمی برای موفقیت در پیدا کردن بلاک و دریافت پاداش استخراج داشته باشد، همکاری با دیگران میزان موفقیت را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد.

معایب استخر ماینینگ  

با شرکت در استخر ماینینگ، افراد بخشی از استقلال خود را در فرایند استخراج از دست می‌دهند. استخرها معمولاً با قوانینی که توسط خود استخر تعیین شده است محدود شده و ملزم به تقسیم پاداش‌های احتمالی هستند، به این معنی  که سهم سود دریافتی برای افراد شرکت کننده در استخر کمتر است.

به گفته blockchain.com تعداد کمی از استخرهای استخراج مانند AntPool، Poolin  و F2Pool بر فرآیند استخراج بیت‌کوین تسلط دارند. اگرچه بسیاری از استخرها تلاش می‌کنند تا به شکل غیرمتمرکز فعالیت کنند، اما این گروه‌ها بیشترین اختیار را برای مدیریت پروتکل بیت‌کوین ایجاد می‌کنند.

انواع پاداش دهی در استخرهای استخراج

•    پرداخت به ازای هر سهم

•    پرداخت نسبی

•    پرداخت مبتنی بر امتیاز

•    پرداخت به ازای N سهم آخر


منبع: سایت کریپتونگار



ارز دیجیتال الروند

ارز دیجیتال الروند چیست؟

ارز دیجیتال الروند (Elrond) در سال ۲۰۱۹ میلادی پا به عرصه ارزهای دیجیتال گذاشت. الروند خود را به‌ عنوان یک پلتفرم بلاکچین مقیاس‌پذیر، سریع و ایمن برای استفاده شرکت‌ها و نوعی اقتصاد جدید اینترنتی معرفی کرد.

الروند ادعا می‌کند که مشکل مقیاس‌پذیری را با بهبود ۱۰۰۰ برابری سرعت، مقیاس و هزینه شبکه بلاکچین حل کرده و تجربه کاربری را ارتقا می‌بخشد. طبق گزارشات، بستر اجرای قراردادهای هوشمند آن، توانایی انجام ۱۵ هزار تراکنش در ثانیه و کارمزد تراکنش یک هزارم دلار را برخوردار است.

الروند چگونه کار می‌کند؟

الروند با استفاده از یک تکنیک مقیاس‌گذاری با نام Adaptive State Sharding در حال افزایش توان عملیاتی یا کل معاملات شبکه در هر ثانیه است. الروند همچنین یک رویکرد جدید جهت اجماع با نام اثبات سهام ایمن یا SPoS (Secure Proof of Stake) ارائه می‌کند.

مزایا و معایب الروند

هیچ ارز دیجیتالی بی‌عیب و یا بدون مزایا نیست و دقیقا همین موارد است که آنها را از دیگر ارزهای دیجیتال متمایز می‌کند. مزایا و معایب الروند به شرح زیر خلاصه می‌گردد:

مزایای الروند

•    از آنجایی که ارز دیجیتال الروند از پروتکل اجتماع اثبات سهام  (POS) در شبکه خود استفاده می‌کند، به همین دلیل امنیت بسیار بالایی دارد.

•    کاربرانی که در زمینه توسعه و نوشتن قراردادهای هوشمند شبکه الروند فعالیت داشته باشند، ۳۰ درصد پاداش را به صورت توکن الروند دریافت می‌نمایند.

•    شبکه الروند سرعت بالایی را در پردازش تراکنش‌ها و مقیاس پذیری مطلوبی را به کاربران خود ارائه می‌دهد.

•    کارمزد کمی که در طی معاملات الروند وجود دارد، موجب افزایش تعداد معاملات آن شده است.

•    اطلاعات مربوط به معاملات قبلی در نودها ذخیره شده و بلافاصله پس از اضافه شدن اطلاعات جدید، نودها بروزرسانی می‌شوند.

•    اطلاعات موجود در نودها غیرقابل تغییر هستند

•    شبکه الروند از سه زبان برنامه‌نویسی متفاوت پشتیبانی به عمل آورده است.

معایب الروند

در حال حاضر تنها عیبی که درباره الروند بتوان به آن اشاره کرد، عدم امکان مشارکت و شبکه‌سازی آن است که البته، چندان مسئله مورد توجهی به شمار نمی‌آید.

برنامه‌های آینده برای الروند

پروژه الروند با پروتکل شاردینگ و اثبات سهام به موضوع مقیاس‌پذیری بلاکچین و میزان سرعت تراکنش‌ها بسیار کمک کرده است. در حاضر این فناوری دست از کار نکشیده و قصد راه‌اندازی مکانیسم آنچین را دارد که به مشارکت کنندگان خود حق رای داده تا بر مسیر حرکت آن تاثیرگذار باشند. این پروژه دارای یک تیم بسیار قوی و شرکای معتبری است که همین امر موجب می‌شود تا متخصصان این حوزه پیش‌بینی‌های مثبتی جهت پیشرفت و توسعه الروند داشته باشند.

منبع: سایت کریپتونگار

قرار داد هوشمند چیست

قرارداد هوشمند چیست؟

قرارداد هوشمند یک قرارداد خود اجرا شونده است که شرایط توافق‌نامه بین خریدار و فروشنده مستقیماً در کدنویسی قرار داده می‌شود. کد و توافقات موجود در آن، در شبکه غیرمتمرکز بلاکچین موجود قرار گرفته و معاملات صورت گرفته در طی این قراردادها، قابل پیگیری و برگشت ناپذیر هستند.

قراردادهای هوشمند اجازه می‌دهند که معاملات و توافق‌نامه‌های مطمئن، بدون نیاز به سرور مرکزی، سیستم حقوقی و یا سازوکار اجرایی خارجی، در بین اشخاص به صورت ناشناس انجام گیرد.

قراردادهای هوشمند چگونه کار می‌کنند؟

 به بیان ساده، قراردادهای هوشمند بسیار شبیه به دستگاه‌های فروش هستند. شما فقط مقدار لازم ارز رمزنگاری شده را در قرارداد هوشمند خود قرار داده و امکان اضافه نمودن سپرده‌گذاری، حق مالکیت خانه، گواهینامه رانندگی یا هر چیز دیگری را در حساب خود خواهید داشت. کلیه قوانین و مجازات‌ها نه تنها توسط قراردادهای هوشمند از قبل تعیین شده، بلکه توسط آنها نیز اعمال نیز می‌گردد.

چه چیزهایی برای عقد یک قرارداد هوشمند نیاز است؟

اساساً، در هر قرارداد هوشمند سه قسمت نیاز است:

مورد اول امضاکنندگان هستند که عبارت است از دو یا چند طرف که با استفاده از قراردادهای هوشمند و با درج امضاهای دیجیتالی با شرایط در نظر گرفته شده موافقت و یا مخالفت لازم را دارند.

 مورد دوم موضوع توافق‌نامه است که باید فقط در محیط قرارداد هوشمند وجود داشته باشد. متناوباً، قراردادهای هوشمند باید بدون مانع و به طور مستقیم به این موضوع دسترسی داشته باشند.

سرانجام، هر قرارداد هوشمند باید شامل قوانین خاصی باشد. این قوانین باید به کمک ریاضیات و با استفاده از یک زبان برنامه‌نویسی متناسب با محیط یک قرارداد هوشمند خاص نیز شرح داده شوند. این قضیه شامل الزاماتی است که از همه طرف‌های شرکت کننده انتظار می‌رود که به کلیه قوانین، پاداش‌ها و مجازات‌های مربوطه پایبند باشند.

فرق قرارداد هوشمند با قرارداد سنتی و یا معمولی در چیست؟

در قراردادهای سنتی همیشه شاهد حضور یک شخص ثالث هستیم که به عنوان واسطه معامله شناخته می‌شود. این شخص برای این عمل خود مبلغی را تحت عنوان کمیسیون دریافت می‌نماید. در قراردادهای سنتی امکان فسخ و تقلب شایع است. ولی در قراردادهای هوشمند هیچ شخصی به جز اشخاص طرف معامله برای انجام آن حضور نداشته و کاربران نیازی به پرداخت حق کمیسیون به هیچ شخصی ندارند. علاوه بر آن هیچ‌گونه تغییری در قراردادهای هوشمند، پس از آنکه قرارداد مربوطه تعیین و انتشار یافت، وجود نخواهد داشت.

منبع: سایت کریپتونگار