آشنایی با تفاوت های توکن و کوین، انواع آن و مقایسه‌ی عملکرد هرکدام

کوین چیست؟ به همراه مثال (Coin)

کوین به رمز ارزهایی گفته می‌شود که دارای بلاکچین مستقل و پایدار باشند. کوین‌ها به طور ویژه از صفر طراحی و راه‌اندازی می‌شوند؛ برای مثال تصور کنید برای تلفن همراه شما یک سیستم‌عامل انحصاری مختص خودتان طراحی شود.

نمونه بارز این مدل در دنیای رمز ارزها را به می‌توان به مشهورترین رمز ارز دنیا یعنی بیت کوین نسبت داد. بیت کوین یک ارز دیجیتال در بستر غیرمتمرکز است که بلاکچین اختصاصی خود را در اختیار دارد و بدین شکل فعالیت می‌کند.

توکن چیست؟ به همراه مثال (Token)

توکن به رمز ارزهای پایه‌ای گفته می‌شود که مبتنی بر قراردادهای هوشمند هستند. بدین شکل دیگر نیاز نیست یک رمز ارز را از صفر تعریف کنید که این موضوع به کمک قراردادهای هوشمند میسر می‌شود.

برای نمونه پلتفرم‌های قرارداد هوشمند مانند بلاکچین اتریوم، به کاربران این اجازه را می‌دهند تا توکن‌های مختلفی را در بستر بلاکچین آن ایجاد نموده و سپس آن را مدیریت کنند. مثلاً رمز ارز تتر ERC20، یک توکن می‌باشد که بر بستر بلاکچین اتریوم طراحی شده است. از ویژگی مهم توکن‌ها این است که توکن‌هایی که از یک بستر مشترک استفاده می‌کنند، قابلیت این را دارند که با یکدیگر مبادلاتی را انجام دهند.

توکن و کوین در چه مسائلی به هم شباهت دارند؟

توکن و کوین در اینکه هر دو به عنوان واحدهای ارزی در فضای ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند، شباهت دارند. هر دو مفهوم همچنین از یک اکوسیستم مشترک به نام بلاکچین بهره می‌برند.


  • شباهت در عنوان واحد ارزی: کوین و توکن نیز هر دو به عنوان واحد ارزی در دنیای ارز دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • استفاده از بلاکچین: توکن و کوین هر دو از تکنولوژی بلاکچین بهره می‌برند. بلاکچین یک سیستم غیرمتمرکز است که اطلاعات را به صورت زنجیره‌ای ثبت می‌کند و امکان انتقال ارزها را فراهم می‌کند.
  • قابل معامله: هر دو می‌توانند از طریق تبادلات مختلف بدست مالک جدید بروند. به عنوان مثال، کوین مانند بیت کوین به عنوان واحد اصلی ارزی در شبکه بیت کوین عمل می‌کند و توکن‌ها همچنین در پروژه‌ها و کاربردهای مختلف دارای ارزش هستند.

معرفی انواع کوین ها و کاربرد آن

کوین‌ها به طور کلی به دو دسته متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم می‌شوند.

ارزهای دیجیتال متمرکز همانند ارزهای معمولی در دنیای دیجیتال عمل می‌کنند. به طور مشابه با بانک‌های مرکزی که کنترل تولید و عرضه پول را دارند، توسعه‌دهندگان و سازندگان ارزهای متمرکز نیز کنترل کامل بر تولید، عرضه و تقاضا بر روی این ارزها را در اختیار داشته و همه چیز به صورت متمرکز اداره می‌شود.

در مقابل، ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز هستند که به عنوان رمز ارزها عمل می‌کنند. در این ارزها، توسعه‌دهندگان هیچ نقشی در کنترل و مدیریت آنها ندارند. به جای ذخیره‌سازی داده‌های داخلی در یک سرور مرکزی، این ارزها اطلاعات را بر روی هزاران سرور و به صورت کاملاً غیرمتمرکز ذخیره می‌کنند. این باعث کاهش احتمال حملات هک یا دزدی می‌شود و همچنین اعتماد و شفافیت در خصوص عملکرد این ارزها را افزایش می‌دهد.

منبع: سایت کریپتونگار

آشنایی با ارز دیجیتال تزوس (XTZ) یا ارز خود اصلاح گر

آشنایی با ارز دیجیتال تزوس یا ارز خود اصلاح گر

ارز دیجیتال تزوس به عنوان اولین پلتفرم خود اصلاح‌گر نیز مشهور است. این پلتفرم شباهت خاصی به اتریوم دارد و به همین علت موجب جلب توجه کاربران زیادی شده است. در اینجا منظور از شباهت به اتریوم این است که پلتفرم XTZ امکان ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز را فراهم می‌کند و برای اینکار الگوریتم اثبات سهام یا همان PoS را مورد استفاده قرار می‌دهد.

در بلاکچین Tezos امکان رأی دادن برای سهام‌داران نیز وجود دارد و بدین شکل، امکان مشارکت کاربران در تصمیمات مختلف نیز فراهم است.

تاریخچه‌ی ارز دیجیتال XTZ یا تزوس

تاریخچه ارز دیجیتال تزوس به عنوان یکی از پروژه‌های بلاکچین از اهمیت بسیاری برخوردار است. تزوس در سال ۲۰۱۴ توسط زوجی از کارآفرینان فرانسوی به نام‌های آرتور بریتمن و کاتالین کلیساگ ایجاد شد. این دو فرد با تکیه بر مسائل امنیت و اصلاح‌پذیری در بلاکچین، تصمیم به توسعه‌ی یک پروتکل جدید گرفتند.

در سال ۲۰۱۷، توکن‌های تزوس به منظور جمع‌آوری سرمایه عرضه شدند و در نهایت میلیاردها دلار سرمایه را ایجاد کردند. با انجام موفق این موضوع، توسعه‌دهندگان توانستند به توسعه و ارتقاء پروژه پرداخته و در شبکه تزوس راه خود را به سمت تحقق اهداف پیش ببرند. تنها پس از گذشت دو هفته از انتشار اولیه، تزوس توانست مبلغ ۲۳۲ میلیون سرمایه خود را توسط انتشار عرضه اولیه بازگرداند.

مزایای ارز دیجیتال TXZ

  • استیکینگ با هزینه‌های نسبتاً کم: دارندگان ارز Tezos (XTZ) امکان دریافت پاداش با استیک کردن یا سپرده گذاشتن دارایی‌های خود را دارند و برای واگذاری توکن‌های Tezos محدودیتی وجود ندارد.
  • بروزرسانی‌های یکپارچه: در هنگام وقوع زمان هاردفورک در یک بلاکچین، خطر نوسانات قیمت و آفلاین شدن موقت شبکه وجود دارد. Tezos با قابلیت خود اصلاح‌گر بودن خود، می‌تواند از وقوع چنین مشکلاتی جلوگیری کند.
  • قراردادهای هوشمند قابل تأیید: قراردادهای هوشمند تزوس ممکن است در مقابل حملات سایبری نسبت به بسیاری ارزهای دیجیتال مقاوم‌تر باشند و به طور کلی امن‌تر عمل کنند.
  • امکان رأی‌دهی: با ویژگی رأی دادن در این پلتفرم، کاربران می‌توانند در موارد مختلفی که در این پلتفرم نیاز به تصمیم‌گیری باشد نیز مشارکت داشته باشند.

آینده ارز دیجیتال تزوس

در سال ۲۰۲۰، قیمت توکن تزوس در عرض تنها ۵۰ روز، ۲۰۹ درصد افزایش یافت و ارزش آن از ۱.۲۴ دلار به ۳.۸۲ دلار رسید. این اتفاق نشان ‌دهنده علاقه کاربران به این ارز دیجیتال بود. همکاری شرکت‌های بزرگ مانند کوین‌ بیس و بایننس با تزوس یکی از مزایای بی‌شمار این ارز دیجیتال است و بدون شک در روند صعودی آن تأثیر قابل توجهی خواهند گذاشت. البته تزوس به عنوان ارز دیجیتال، نشان داده است که وقایع مختلف بازار نیز بر تغییرات قیمتی آن بی‌تاثیر نیست؛ پس باید تاثیر عوامل مختلف را هم بر آن انتظار داشت.

منبع: سایت کریپتونگار

ارز دیجیتال انجین چیست (Enjin coin) و چه کاربردها و آینده ای دارد؟

ارز دیجیتال انجین کوین چیست؟ (Enjin coin)
ارز دیجیتال انجین کوین جزو اولین پلتفرم‌هایی است که به منظور استفاده در دنیای بازی‌های بلاکچینی طراحی شد. این پلتفرم قصد دارد تا امکان کسب درآمد در دنیای بازی را افزایش دهد و به عنوان مزیت رقابتی کاربرد داشته باشد. انجین کوین، یک توکن ERC-155 و یک توکن ERC 20 است که برای پشتیبانی از قراردادها و پرداخت‌های هوشمند به شبکه اتریوم متکی است. ارزش بازار این ارز چیزی در حدود ۳۴۳.۸۹ میلیون دلار برآورد می‌شود.
ویژگی های ارز دیجیتال انجین ENJ
ارز دیجیتال انجین از ویژگی‌هایی برخوردار است که از بین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • محدود بودن توزیع توکن‌های انجین
  • انجین کوین مبتنی بر استاندارد ERC-20 و استاندارد ERC-1155 فعالیت می‌کند
  • این ارز قابلیت استخراج ندارد
  • همکاری با شرکت سامسونگ، بی ام و و…
  • قابل استفاده در دنیای گیمینگ در بستر بلاکچین
  • تعداد کل توکن‌های ENJ یک میلیارد واحد است
معرفی توکن ENJ
توکن ENJ یا Enjin Coin، یک توکن دیجیتال بر پایه بلاکچین است که توسط شرکت Enjin توسعه یافته است. ENJ ابزاری حیاتی در اکوسیستم Enjin محسوب می‌شود و بیش‌ترین کاربرد خود را در صنعت بازی‌های رایانه‌ای و بسترهای آنلاین دارد. این توکن با استفاده از تکنولوژی بلاکچین به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا دارایی‌های دیجیتال متنوعی را ایجاد، مدیریت و تبادل کنند.
ENJ ابتدا بر پایه استاندارد ERC-20 توسعه یافت و امکانات مرتبط با توکن‌های قابل تبدیل را فراهم کرد. با معرفی استاندارد ERC-1155، قابلیت‌های این توکن بهبود یافت و امکان ایجاد و مدیریت دارایی‌های دیجیتال به صورت همزمان فراهم شد. ENJ اکنون به عنوان یکی از توکن‌های مهم و پرکاربرد در زمینه بازی‌های رایانه‌ای شناخته می‌شود.
آینده ارز انجین کوین تا سال ۲۰۲۴ چگونه خواهد شد؟
پیش‌بینی می‌شود که ارز دیجیتال انجین (ENJ) در سال ۲۰۲۴ به عنوان یکی از ارزهای دیجیتال پرقدرت و با ارزش در بازار حضور خواهد داشت. این پروژه موفق به جلب توجه و اعتماد جامعه ارزهای دیجیتال شده و با توجه به اخبار و تحولات مثبت در زمینه‌های مدیریت NFT و رمزارزها، پیش‌بینی می‌شود میانگین ارزش انجین از سطح ۰.۵۵ دلار در سال ۲۰۲۴ عبور کند.

نرخ بازگشت سرمایه به زبان ساده یا ROI (Return on Investment)

نرخ بازگشت سرمایه چیست؟

در واقع نرخ بازگشت سرمایه یا ROI یک معیار ساده و کاربردی برای سنجش گزینه‌ها و فرصت‌های مختلف سرمایه‌گذاری است.

در حال حاضر، بسیاری از افراد با مفهوم سرمایه‌گذاری آشنا می‌باشند و همواره به دنبال یافتن بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری هستند تا با در نظر گرفتن راهکارها و موارد مختلف از سرمایه خود نهایت سود را حاصل کنند. با وجود گزینه‌های بسیار متنوع سرمایه‌گذاری، گاهی اوقات افراد در شک و تردید قرار می‌گیرند؛ بنابراین، اهمیت زیادی دارد که یک معیار مشخص برای سنجش فرصت‌های سرمایه‌گذاری داشته باشیم.

نرخ بازگشت سرمایه، نشان ‌دهنده این است که اگر مبلغی از پول را سرمایه‌گذاری کنیم، چه مقدار عایدی برای سرمایه‌گذار حاصل خواهد شد. به بیان ساده‌تر، هر مقدار هزینه‌ای که می‌کنید، چه مقدار به شما بازمی‌گردد؟ به همین دلیل است که ROI به عنوان یک معیار اندازه‌گیری برای ارزیابی سودآوری سرمایه‌گذاران از اهمیت خاصی برخوردار است.

آشنایی با نحوه محاسبه نرخ بازگشت سرمایه و فرمول ROI

تا اینجا آشنایی شما با نرخ بازگشت سرمایه به صورت تئوری بود؛ اما چگونه می‌توان ROI را محاسبه نمود و به اطلاعات مورد نیاز دست یافت؟ برای این منظور بهتر است به فرمول زیر توجه کنید.


۱۰۰ × مبلغ سرمایه‌گذاری ÷ بازده خالص = نرخ بازگشت سرمایه


در اینجا، مبلغ سرمایه‌گذاری نشانگر مقدار سرمایه‌ای می‌باشد که سرمایه‌گذاری شـده است و بازده  خالص نشانگر سود خالص شما از آن سرمایه‌گذاری می‌باشد.

توجه شود که به جای سود در صورت ضرر، امکان شناسایی زیان نیز وجود دارد. در این حالت، سرمایه‌گذاری با زیان همراه بود‌ه و این بازده به صورت منفی بیان می‌شود که حاکی از کاهش ارزش سرمایه‌گذاری و هدر رفت منابع است.

فرمول دیگری هم در راستا استفاده می‌شود که به صورت زیر است:


۱۰۰× مبلغ سرمایه‌گذاری ÷ (مبلغ سرمایه‌گذاری – ارزش فعلی) = نرخ بازگشت سرمایه


در این فرمول منظور از ارزش فعلی سرمایه‌گذاری همان مبلغی می‌باشد که از فروش دارایی‌ها در زمان محاسبه بازده بدست می‌آید.

با توجه به اینکه ROI به‌ صورت درصدی محاسبه می‌گردد، می‌توانید ROI چند سرمایه‌گذاری‌ خود را با هم مقایسه کنید. مثلاً می‌توانید بازده سرمایه‌گذاری چند ارز دیجیتال مختلف را با یکدیگر محاسبه نمایید و بدین شکل متوجه شوید که سرمایه‌گذاری در کدام ارز دیجیتال می‌تواند سود بیش‌تری برای شما به همراه داشته باشد.

نرخ بازگشت سرمایه یا ROI چه مزایایی دارد؟

به طور کلی مزایای متعددی را می‌توان به چنین معیاری کاربردی نسبت داد که موارد زیر شامل بخش عمده آنهاست.

  • بررسی کیفیت و میزان بازده یا سود حاصله در ازای هزینه و سرمایه‌گذاری صورت گرفتـه
  • سنجش میزان پتانسیل و ظرفیت برنامه‌های سرمایه‌گذارانه مورد نظر به منظور بازگشت سرمایه در کوتاه یا بلند مدت
  • ارزیابی عملکرد رخ داده برای ایجاد بهینه‌سازی هزینه‌ها و صرفه‌جویی در ازای گرفتن بهترین نتایج
  • بررسی استراتژی‌های صورت گرفتـه در طی مدت زمان مشخص برای تغییر به جا و کارآمد در مسیر تعیین شـده

ارز دیجیتال Algorand چیست؟

شبکه الگوراند چیست؟ (Algorand)

شبکه الگوراند در واقع شبکه غیرمتمرکز است که یک بلاکچین متن باز و بدون نیاز به مجوز بوده و تمام کاربران می‌توانند تا در آن به ساخت و توسعه بپردازند.

این شبکه با تمرکز بر پرداخت‌ها و اجرای تراکنش‌های پرسرعت، به‌ عنوان یک بستر فوق‌العاده کارآمد در کم‌ترین زمان ممکن کاربرد خود را نشان می‌دهد. هر ثانیه بیش از ۱۰۰۰ تراکنش در این شبکه پردازش می‌شود و در کم‌تر از ۴ ثانیه تراکنش‌ها نهایی می‌شوند. این سرعت و کارایی بالا نشان ‌دهنده تعهد شبکه به ارائه یک تجربه فوق‌العاده برای کاربران است.

ارز دیجیتال الگوراند algo چیست؟

ارز دیجیتال الگوراند به عنوان توکن بومی بلاکچین و شبکه الگوراند شناخته می‌شود. این ارز در موارد متعددی از جمله دریافت پاداش از اجماع اثبات سهام خالص، پرداخت کارمزد تراکنش‌ها در شبکه و به عنوان ابزاری برای پرداخت کاربرد دارد.

در حال حاضر، این ارز دیجیتال با ارزش ۰.۹ دلار و با ارزش کل بازار ۶ میلیارد دلار، در بین ۵۰ ارز دیجیتال محبوب قرار دارد. به طور کلی قرار است ۱۰ میلیارد توکن ALGO در بازار عرضه شود که اکنون بیش از ۶.۵ میلیارد توکن به بازار عرضه شده است.

کدام صرافی ها از ارز دیجیتال الگوراند (Algorand) پشتیبانی می کنند؟

برخی از مهم‌ترین صرافی‌هایی که از ارز دیجیتال الگوراند (Algorand) پشتیبانی می‌کنند شامل موارد زیر است:

آینده ارز دیجیتال الگوراند چگونه پیش بینی شده است؟
ارز دیجیتال الگوراند به دنبال ارائه خدماتی نوین در زمینه مالی و مبادلاتی است که نسل جدیدی از تجربه کاربری را به ارمغان می‌آورد. این ارز دیجیتال عملکردی مانند یک پل میان سیستم‌های اقتصادی متمرکز و سنتی دارد و به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا مبادلات مختلف را با اطمینان و کارایی بالا انجام دهند.
تحلیل فاندامنتال این ارز نشان می‌دهد، آینده درخشانی در انتظار این ارز دیجیتال است. با توجه به تحلیل بنیادی، مشخص می‌شود که ارز دیجیتال الگوراند دارای آینده‌ای قوی است که می‌تواند به حل بسیاری از چالش‌ها و موانع موجود در سیستم‌های مالی مدرن بپردازد. این ارز دیجیتال با ترکیب عوامل مثبت فاندامنتال و تکنیکال، امکانات جذابی را برای کاربران و سرمایه‌گذاران مختلف ایجاد می‌کند.