ارز دیجیتال دای (DAI) چیست؟

ارز دیجیتال دای (DAI) چیست؟
ارز دیجیتال دای (DAI) یک توکن در بلاکچین اتریوم است که ارزش آن ثابت بوده و معادل یک دلار آمریکا است. استیبل کوین دای همچنین عنصر کلیدی سیستم وام دهی میکر دائو محسوب می‌گردد. هنگامی‌ که وامی ‌در پلتفرم میکر دائو گرفتـه می‌شود، در واقع توکن دای ایجاد می‌شود. دای رمز ارزی است که کاربران بواسطه آن وام گرفته و سپس فرایند بازپرداخت را انجام می‌دهند.
حتی از ارز دای می‌توان برای پرداخت هزینه‌ها استفاده کرد و آن را به راحتی بین کیف پول‌های اتریوم منتقل نمود.
ارز دیجیتال دای چه کاربردهایی دارد؟
رمزارز DAI تمام کاربردهای معمول یک استیبل کوین را دارا است و می‌توان از آن برای معاملات و تجارت نیز استفاده کرد. علاوه بر این، در پلتفرم‌های مختلف دیفای، استخرهای نقدینگی زیادی با پیر DAI وجود دارند؛ بنابراین می‌توان برای تأمین نقدینگی از آنها استفاده کرد.
دو کاربرد خاص دیگر هم برای بزرگ‌ترین استیبل کوین غیرمتمرکز بازار وجود دارد:
  • اهرم غیرمتمرکز: اگر میزانی اتر داشته باشید و اعتقاد دارید که قیمت ETH افزایش پیدا می‌کند، می‌توانید آن را وثیقه کنید و از طریق اخذ وام DAI اتر خریده و سپس آن را به فروش رسانید. این فرایند را می‌توانید بارها تکرار کنید و در اصل از یک اهرم غیرمتمرکز استفاده نمایید.
  • آربیتراژ: قیمت DAI در Oasis همیشه یک دلار است، در حالی که در صرافی‌ها ممکن است بیش‌تر یا کم‌تر باشد. این اختلاف قیمت، فرصت آربیتراژ را فراهم می‌کند که در اصل یکی از مکانیزم‌های میکر برای حفظ ثبات قیمت است.
تفاوت‌ ارز دای و ارز دیجیتال تتر در چیست؟
تفاوت اصلی بین ارز دای و ارز دیجیتال تتر از نظر ساختار و عملکرد آنهاست. ارز دای توسط پروتکل میکر دائو بر مبنای بلاکچین اتریوم ایجاد شـده است و از وثیقه‌های رمز ارزی متنوعی برای تأمین مقدار DAI صادر شـده استفاده می‌کند. از طرفی، ارز دیجیتال تتر یک استیبل ‌کوین است که توسط شرکت Tether Limited منتشر می‌شود و ارتباط مستقیم با وثیقه‌های پشتیبانی‌کننده‌اش (معمولاً دلار آمریکا) دارد.
ارز دای به عنوان یک استیبل کوین متمرکز و غیرمتمرکز شناخته می‌شود، به این معنی که مکانیزم‌های تنظیمی پروتکل بر اساس ارزش وثیقه‌های درون صندوق هوشمند میکر، قیمت DAI را تنظیم می‌کنند. از طرف دیگر، تتر توسط یک شرکت متمرکز، یعنی Tether Limited، صادر می‌شود و وثیقه آن معمولاً به صورت مستقیم به دلار آمریکا مرتبط می‌شود. به عبارت دیگر، تتر وابستگی بیش‌تری به نظارت مرکزی و شرکت صادرکننده دارد. در حالی که دای به طور غیرمتمرکز و بر اساس ارزش وثیقه‌های درون صندوق هوشمند میکر عمل می‌کند.
بدین ترتیب، تفاوت اصلی بین ارز دای و تتر در ساختار آنهاست که ارز دای بیش‌تر به عنوان یک راهکار غیرمتمرکز شناختـه می‌شود. در حالی که تتر به عنوان یک استیبل‌ کوین متمرکز و وابسته است.
پیش بینی آینده ارز dai در سال های 2025 و 2030
اگر روند صعودی تا سال ۲۰۲۵ ادامه یابد، DAIمی‌تواند به قیمت ۳.۵۰ دلار برسد که این موضوع منجر به سود برای سرمایه‌گذاران آن می‌شود. با این حال، اگر بازار با افت مواجه شود، ممکن است DAI به هدف نرسیده و قیمت آن به مقادیر پایین‌تری کاهش یابد. در این شرایط، انتظار می‌رود که DAI در سال ۲۰۲۵ با میانگین قیمتی حدود ۳.۲۰ دلار و پایین‌ترین قیمت در حدود ۳.۰۰ دلار معامله شود.
تا سال 2030، DAI نهایتاً از مقادیر قیمت بالای تاریخی خود فراتر خواهد رفت و سطوح قیمت جدیدی را به ثبت خواهد رساند. یعنی می‌تواند به حداقل قیمت ۸.۰۰ دلار برسد و همچنین حداکثر ارزش قیمت ۸.۵۰ دلار را تجربه کند که میانگین آن ۸.۲۵ دلار است. این پیش‌بینی نشان می‌دهد که DAI در آینده می‌تواند رشد قابل توجهی داشته و برای سرمایه‌گذاران فرصت‌های سودآوری را فراهم کند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد